کد مطلب:303544 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:206

قطعه ای ادبی در وصف حضرت فاطمه زهرا
فاطمه زهرا، راضیه مرضیه، بتول العذرا واِنسیة الحوراء همسر و همتای قایدالغّر المحجلین حضرت مولی الموحدین. امیرالمومنین علی علیه السلام و یاور و غمگسار وی در شبهای بی كسی آن حضرت بود.

اقیانوس مواج عفت و تقوی و معدن كمال و جمال و جلال و جبروت حق تعالی عنصر طهارت و قداست و مظهر عفت و شرف و نجابت. قربانی دفاع از حریم رهبری و امامت، سیده نسا و شافعه بی همتای یوم الجزاء و ام الائمة النقباء النجبا است.

كمال او درخشنده تر از آفتاب، و جهاد و تلاش او پرتو افكن تر از ماهتاب بود.

بندگی او رونق بازار عابدان برده و زیبایی جمالش گوی سبقت از میدان حوران بهشتی ربوده، و آوازه شهرتش تا كرانه های دور عالم هستی رسیده، عمرش از جور ناكسان كوتاه، و ثمرات زندگی پربارش تا همیشه تاریج چراغهای هدایت همه انسانها در همه زمانها است، زندگانیش سراسر تعلیم و تربیت بود برای آنهایی كه او را الگوی خویش قرار داده همواره از قله وجودش چشمه های فضلیت و حیاء سرازیر بود.

نه سال در خانه پدربزرگوارش رسول خدا (ص) بسر برده و نه سال و چند ماه در خانه همسرش علی علیه السلام زندگی نموده است.

این بانوی با عظمت و برتر از زیبائیها دریای خروشان همیشه در موج بود كه قرآن كریم در سوره مباركه الرحمن او و همسرش علی علیه السلام را دو دریای عمیقی معرفی فرموده كه به ژرفای وجودشان جز رسول خدا (ص) و اهلبیت مظلومش احدی نرسیده است.

فاطمه علیهاسلام از غایت بندگی و اطاعت پروردگار همواره در بالاترین نقطه عبودیت قرار داشت به راستی كه این بانوی با عظمت زنی بود، دین و عفت را همیشه پاسدار و عدل و قسط را همیشه خواستار، و مولایش علی علیه السلام را در سختی ها و بحران ها یار و مددكار، و به شوق عبادت پروردگارش پیوسته در شبهای تار بیدار و از خوف خداوند تعالی چشمانش هماره اشكبار. چهار فرزند برای علی علیه السلام آورد دو پسر كه هر دو امام معصومند حسن و حسین علیهماسلام و دو دختر، زینت كبری و زینب صغری مكنی به ام كلثوم و فرزندی بنام محسن كه در شش ماهگی در رحم مادر به جرم بی جرمی به شهادت رسید. خدا می داند آن نااهلان، كه دستان آلوده شان به خون پاك این كودك معصوم آغشته شد در روز جزا كه منادیان حق ندا كنند: باَیّ ذَنبٍ قُتِلَتْ. به چه جرمی كشته گردیده. چه جوابی خواهند داد؟! اللهم العن اول ظالم ظلم حق محمد و آل محمد و آخر تابع له علی ذلك...

وا اَسفا این گُل، پیامبر خدا را بی همتا دختر، و یازده امام معصوم را معصومه مادر، و اولین امام معصوم را همسر، آنقدر بار غم را بر دوش كشیده، و جفا و ستم از سوی منافقان نادان دیده، كه اشك شرمنده چشمانش گردیده و بیت الاحزان از شیندن آوای ناله هایش به خود پیچیده، سیزدهم جمادی الاولی سال یازدهم هجری یا سوم جمادی الثانیه همان سال با شهادت مظلومانه خود چهره در نقاب خاك كشیده و طبق وصیتش برای همیشه قبر مطهرش از دید مردم مخفی مانده است. این بانوی بزرگ اسلام، علیّه است و عالیه، و راضیه است و مرضیه، و مُحَدِّثه است و مُحَدَّثه و ام ابیها است و ام الائمه و ام العلوم و ریشه و اصل تمام فضایل كه به قول قرآن كریم اصلها ثابت و فرعها فی السماء...

ریشه اش محكم و شاخه اش در آسمان است. این بانوی بزرگ زیباتر از زیبائیها والده ابناء اذكیا است و معلمه اولیاء اتقیا، از نور زیباتر و از گل خوشبوتر و از ژاله پاكتر و از زلال چشمه كوثر شفافتر بود. چون برتر از نور بود زهرایش می خواندند و چون در ارتباط با عالم ملكوت بود محدثه اش می گفتند، خانه دار بود خانه داری كم توقع و قانع و از خوان قناعت متمتع كه هیچگاه در طول زندگانیش با همسر بزرگوارش از ایشان چیزی برای خود نخواسته است. چون از هر شرك و آلودگی و پلیدی جدا بود. بتولش می خواندند بر نفس خود سختگیر، و بر یتیم و مسكین و اسیر رحیمه و بخشنده بود كه سوره هل اتی در مدحش نازل گردید.

ویطعمون الطعام علی حبه مسكیناً و یتیماً و اسیراً. با آن كه دختر پیامبر و همنشین و هم صحبت حیدر بود بسیار بی آلایش و ساده می زیست.

همواره دلش محزون و سینه نازنینش از درد بی كسی علی علیه السلام پر درد بود طهارت او رونق بازار طاهرات كاسته، كه طاهره اش لقب دادند، و صداقتش آن چنان محكم بود كه صادقانه به دفاع از مرز امامت قدم پیش نهاد كه صدیقه اش می دانستند.

مدینه بی فروغ رویش نوری نداشت، آسمان در شب شام غریبانش كه علی علیه السلام را غریبانه بر سر خاكش دید و ناله و زاری فرزندان خرد سال و یتیم او را شنید بیرق عزا برافراشت.

شگفت آور است كه با آن همه سفارشها كه پیامبر (ص) در مورد یگانه دختر بازمانده اش به امت فرمود باز مظلومانه از دنیا رفت، قبر مطهرش تا ظهور مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف از دیدها مخفی است.

گویی هنوز صدای سخنان گوهربار رسول خدا (ص) از آسمان به گوش می آید كه به علی علیه السلام فرمود: یا علی انی راض عمن رضیت عنه ابنتی فاطمه كذلك ربی و ملائكته. یا علی ویل لمن ظلمها ویلٌ لمن هتك حرمتها. ای علی هر كس فاطمه ام از او راضی باشد من نیز از او راضیم و همچنین خدا و فرشتگانش از او راضی و خشنودند.

یا علی وای بر كسی كه به فاطمه ام ستم نموده و وای بركسی كه آبرویش را برده و هتك حرمت او بنماید پیامبر (ص) مكرر می فرمود:

فداها، ابوها، فداها، ابوها، شگفتا پیامبری كه فرشتگان نغمه لولاك لما خلقت الا فلاك را از قول خداوند تعالی برای او سر می دهند یعنی اگر مقصود از آفرینش، تو نبودی عالم و آدم را نمی آفریدم چگونه است كه پیامبر خدا با آن همه عظمت به دخترش فرمود: پدرش به قربانش، پدرش به قربانش باد. حق این است كه تمام جهان به قربانش باد.

با این اوصاف در می یابیم كه فاطمه علیهاسلام آب و رنگی غیر از آب و رنگ عالم ناسوت داشته كه آن معلم بزرگ اخلاق و آخرین سفیر حق یعنی حضرت رسول اكرم (ص) نغمه فداها ابوها در حق او سر داده است.

آری فاطمه (س) طاها و یاسین است و تفسیر آیات مبین، چهره ملكوتیش خبر از روضه رضوان می دهد و موی مشكینش داستان لیلةالقدر را زمزمه می كند، جبرئیل امین به دربانی خانه اش مفتخر و لعیا و آسیه و مریم و حوا به خدمتكاری بیت شریفش آرزومند و جملگی به ذیل عنایاتش مستظهر، آدم ابوالبشر به اشاره خداوندش به او و خاندان جلیلش توسل جسته، فاطمه علیهاسلام چشمه جوشان رحمت الهی استكه در سوره مباركه كوثر می فرماید:

بسم الله الرحمن الرحیم انا اعطیناك الكوثر... ما به تو ای رسول، كوثر عطا می كنیم... كوثر خیر، كثیر است و فاطمه (س) منبع فیض الهی و خیر كثیر است.و سوره مباركه هل اتی صحیفه مدحش، سوره مباركه الرحمن راز ازدواج مقدّسش را با حضرت علی مرتضی علیه السلام بر ملا ساخته و ثمراتش لؤلؤ و مرجان است چنانچه در همین سوره مباركه می خوانیم یخرج منهما اللؤلؤ و المرجان...

یعنی خارج می شود (از آن دو دریای ژرف و عمیق) لؤلؤ و مرجان... لؤلؤ حسن است و مرجان حسین علیهماالسلام و دیگر امامان معصوم علیهم السلام و همچنین آخرین امام بر حق شیعه یعنی مصلح كل حضرت بقیةالله الاعظم امام زمان عجل الله تعالی فرجه كه جهان در انتظار مقدم شریفش دقیقه شماری می كند، و دیگر سلسله جلیله علماء دین، و مجتهدین عالیمقام و پاسداران مرز شریعت محمدی (ص) و پرچمداران تشیع خونین علوی كه جملگی از پیروان بلد امین و حافظ نوامیس مستضعفین و مؤمنین اند همگی جرعه نوشان این كوثرند، اینك سخن ما با زنان مسلمان جامعه است با بانوانی كه به دنبال الگو این درو آن در می زنند و احیاناً به كشورهای غرب می نگرند تا از رفتار و اعمال آنها الگوی زندگانی خود را به دست آورند سخن ما با زنان متعهدی است كه اظهار دوستی با كاملترین الگوی زندگانی خود می نمایند بیایید با دقت در شرح حالات این بانوی بزرگ مطالعه كنید و اگر قانع نشدید آنوقت به دنبال الگوهایی كه خود مایل هستید بروید ولی خواهران مسلمان بدانید كه فاطمه علیهاسلام نه تنها برای زنان مسلمان جهان كاملترین الگو است بلكه برای تمام انسانها در تمام سرزمینها و تمام زمانها تا روز قیامت برترین الگو و زیباترین اسوه ها است و قرآن كریم در مورد اسوه بودن پیامبر اكرم (ص) می فرماید: لقد كان لكم فی رسول الله اسوة حسنة [1] به طور یقین در زندگی رسول خدا برای شما سرمشق نیكویی است. و فاطمه (س) دختر این پدر است كه خداوند تعالی او را سرمشق نیكویی برای مردم جهان قرار داده است مسلماً این دختر نیز با توجه به معصومه بودنش و همتا بودنش با اولین امام معصوم علیه السلام كاملترین سرمشق بشریت است.

رسول خدا (ص) دخترش را به مردم اینگونه معرفی می كند.

در حدیث است كه روزی حضرت رسول اكرم (ص) دست دختر كوچكش فاطمه زهرا علیهاسلام را گرفت و وارد مسجد شد و این گونه او را به مردم معرفی فرمود:

فقال: من عرف فاطمه فقد عرفها و من لم یعرفها فهی فاطمه بنت محمد و هی بضعة منی و هی قلبی و روحی التی بین جنبی فمن آذاها فقد آذانی و من آذانی فقد آذی الله. [2] .

پس فرمود: هركس فاطمه را می شناسد كه می شناسد و هر كس نمی شناسدش پس بداند كه این فاطمه دختر محمد (صلی الله علیه وآله) است او پاره جگر من و قطعه ای از وجود من است این (فرزندم) قلب من و جان من است كه بین دو پهلوی من قرار دارد پس هر كس این دخترم را بیازارد حقیقتاً مرا اذیت كرده و هر كس مرا بیازارد بدون شك خداوند تعالی را اذیت نموده است.

به نظر می رسد كه این حدیث شریف احتیاج به توضیح ندارد زیرا آنچه لازمه محبت و علاقه و دفاع از حیثیت و شخصیت این بانوی بزرگوار بود پیامبر عظیم الشان در همین جملات كوتاهش بیان فرموده است مگر با چه زبانی باید دفاع كرد؟ مگر در معرفی اشخاص باید از چه نوع كلمات و لغاتی استفاده كرد؟ مگر مردمی كه در پیرامون رسول خدا (ص) آن روز در مسجد النبی بودند زبانشان زبان عربی نبود؟ مگر این كلمات نورانی اتمام حجت نیست؟ پس چطور و با چه حیایی پس از رحلت رسول خدا (ص) و در همان روزهای نخست فراق و جدایی دختر از پدر دست به آن جنایت هولناك زدند! و تا آنجا پیش رفتند كه نه مراعات فرمان خدا را در مورد جانشین بر حق رسول خدا (ص) كردند و نه حرمت دختر رسول خدا (ص) را حفظ نمودند و تا آنجا به جلو رفتند كه این بانوی معصومه و جان و روح پیامبر (ص) را خصمانه و منافقانه بر سر رسیدن به آرزوهای دنیوی خود به شهادت رسانیدند همان هایی كه قرآن در شرح حالشان در این آیه كریمه می فرماید:

قل هل ننبّئكم بالاخسرین اعمالاً الذین ضلّ سعیهم فی الحیوة الدنیا و هم یحسبون انهم یحسنون صنعاً.كهف / 104.

بگو ای پیامبر آیا می خواهید شما را بر زیانكارترین مردم آگاه سازیم؟

زیانكارترین مردم آنهایی هستند كه عمرشان را در راه دنیای فانی تباه كردند و به خیال باطل گمان می كردند كه كارشان پسندیده است؟

البته در بخشی از این كتاب انشاءالله در پیرامون بعضی از حوادث كه بعد از رحلت جانسوز رسول خدا (ص) پیش آمد ومنجر به شهادت حضرت زهرای مرضیه سلام الله علیها شد اشاره خواهیم كرد.

و به فرموده حضرت امام باقر و امام صادق علیهماسلام شدت علاقه رسول خدا به دخترش حضرت زهرا (س) همین بس: انه كان النبی صلی الله علیه وآله لاینام حتی یقبل عرض وجه فاطمة، یضع وجهه بین ثَدْیَیْ فاطمة و یدعولها و فی روایة حتی یُقّبل عرض و جنة فاطمة او بین ثَدْیَیْها. [3] .

همانا رسول خدا شب نمی خوابید تا این كه روی فاطمه را می بوسید و چهره اش را بین سینه اش می نهاد و در حقش دعا می كرد و در روایتی دیگر می خوانیم كه رسول خدا تا چهره فاطمه را نمی بوسید و گونه هایش را نوازش نمی داد یا بین سینه اش را نمی بوسید نمی خوابید.

و مگر این سخن پیامبر (ص) نیست كه در حق یگانه دختر باقیمانده اش یعنی حضرت زهرا (س) فرموده است: الی الله اشكوظالمیك من امتی [4] .

از دست ستمگرانی كه از امت من نسبت به تو ظلم كنند به خداوند شكایت می كنم.


عالم به فدای خاك پایت زهرا

جنت شده خلق از برایت زهرا


آسوده كسی كه موقع جان دادن

تقدیم كند جان به ولایت زهرا [5] .



[1] احزاب 21.

[2] فاطمة الزهرا سيّدة نساء العالمين / 179.

[3] بحار، ج 42/43.

[4] كشف الغُمّه ج 498/1.

[5] سروده مؤلف اين كتاب.